توليدكنندگان برتر بازار جهانی موبایل معرفی شدند
نوشته شده توسط : نینجا


این شرکت با وجود تولید و عرضه یکی از بهترین و جنجالی‌ترین محصولات در بازار گوشی‌های موبایل و فروش قابل توجه iPhone در بازار کشورهای مختلف، تا همین چند وقت پیش هنوز به جمع برترین توليدكنندگان بازار جهانی گوشی‌های موبایل راه پیدا نکرده بود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این موضوع به دلیل تمرکز Apple بر سلیقه کاربران حرفه‌ای و بازار کشورهای توسعه یافته و پیشرفته اتفاق افتاده است. با این همه اما بالاخره اتفاقی که پيش‌بيني آن را بسیاری از تحلیل‌گران و فعالان بازار موبایل کرده بودند، افتاد و Apple به جمع پنج تولید کننده برتر بازار جهانی موبایل پیوست.


آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی IDC از بازار جهانی موبایل هم این موضوع را تایید می‌کند. بر اساس این گزارش بازار جهانی گوشی‌های موبایل در فصل سوم امسال رشد 6/14 درصدی را تجربه کرده است. این رشد در واقع برای چهارمین فصل متوالی در این بازار اتفاق افتاده است تا به این ترتیب بازار موبایل چهارمین فصل متوالی با درصد رشد دو رقمی را بگذراند.


موبایل‌های هوشمندبا بیشترین رشد

البته نباید تاثیر چشمگیر رشد سریع و فروش خوب موبایل‌های هوشمند را در این زمینه نادیده گرفت. به‌طور کلی اما گزارش‌های IDC نشان می‌دهند که در فصل سوم سال 2010 چیزی برابر 5/340 میلیون دستگاه گوشی موبایل به سرتاسر جهان صادر شده، در حالی که این رقم برای همین زمان در سال 2009 برابر 1/297 میلیون دستگاه بوده است.


بهترین نشانه برای تاثیر بازار موبایل‌های هوشمند بر بازار جهانی موبایل شاید حضور شرکت Apple که صرفا تولیدكننده موبایل‌های هوشمند است، در فهرست پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی باشد. حالا Apple بالاتر از شرکت RIM به عنوان یکی از بزرگ‌ترین توليدكنندگان موبایل در دنیا در فهرست برترین‌ها قرار گرفته است. جالب است بدانید که این دو شرکت که در زمینه موبایل‌های هوشمند فعالیت می‌کنند در این فصل بیشترین رشد را در میان دیگر توليدكنندگان برتر داشته‌اند.


«وین رستیوو» يکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «ورود Apple به جمع پنج تولید کننده برتر موبایل دنیا در واقع اهمیت حضور توليدكنندگان موبایل‌های هوشمند در این بازار را افزایش می‌دهد. این در حالی است که در این فهرست تنها توليدكنندگان موبایل‌های هوشمند بیشترین رشد را در بازار داشته‌اند»

این در حالی است که این دو شرکت موبایل‌های هوشمند، محصولات مبتنی بر سیستم عامل آندرويید را تولید می‌کنند که این موضوع فشار زیادی را بر شرکت Nokia که رهبر بازار جهانی موبایل است، وارد می‌کند. این شرکت در واقع بیشترین نفوذش در بازار کشورهای در حال توسعه با محصولات قدیمی و ارزان‌قیمت است. با این حال اما Nokia برای حفظ جایگاهش در بازار جهانی و باقی ماندن در عرصه رقابت در ماه‌های اخیر تمرکز بیشتری بر طراحی و تولید موبایل‌های هوشمند کرده است.

زوال تدریجی گوشی‌های قدیمی

با این اوصاف کارشناسان معتقدند که بازار جهانی موبایل تا پایان سال 2014 با رشد موبایل‌های هوشمند همراه شده و رشد می‌کند. رشد موبایل‌های هوشمند هم در واقع به خاطر ارتقاي سلیقه کاربران در ارتباطات روزمره‌شان اتفاق می‌افتد.

در این میان بازار کشورهای آسیای پاسیفیک به عرصه رقابتی جدی برای تولیدکنندگان تبدیل شده‌اند، اما همچنان Nokia در این بازار پیشرو است. این در حالی است که در بازار این کشورها محصولات نه چندان با کیفیت با برندهای ناشناخته هم سهم قابل توجهی را به خودشان اختصاص داده‌اند. موبایل‌های هوشمند اما در این بازار به تدریج جای خودشان را باز کرده و در میان کاربران آسیایی حسابی پر طرفدار شده‌اند. در بازار ژاپن اما توليدكنندگانی مانند Sharp، Panasonic، Fujitsu و NEC بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند.


بازار کشورهای اروپای غربی هم به مدد حضور پر رنگ موبایل‌های هوشمند همچنان در حال رشد است. در این بازار محصولاتی مانند iPhone 4 و محصولات آندرويیدی شرکت‌هایی مانند HTC و Samsung بیشترین فروش را به خودشان اختصاص داده‌اند. با این همه موبایل‌های هوشمند تنها یک پنجم صادرات موبایل به این کشورها را در اختیار دارند.

بازار موبایل در ایالات متحده اما تقریبا به‌طور مطلق در اختیار موبایل‌های هوشمند است. در این میان محصولاتی مانند i، i Phone 4، BlackBerry T،T orch 9800، HTC EVO 4G، Motorola DROID و DROID2 بیشترین فروش بازار را در اختیار دارند. این در حالی است که پيش‌بيني می‌شود تا پایان سال موبایل هوشمند Galaxy شرکت Samsung هم دردسته پر فروش‌های این بازار قرار بگیرد. در این میان موبایل‌های قدیمی‌تر هم فروش کمی دارند و به تدریج از این بازار حذف می‌شوند. در بازار ایالات متحده موبایل‌های مبتنی بر سیستم عامل آندرويید طرفداران بیشتری دارند. در کانادا موبایل‌های آندرويیدی ارزان قیمت مانند محصولات S، S amsung LG، Sony Ericsson و Motorola خریداران بیشتری دارند.

در بازار کشورهای آمریکای لاتین اما با وجود ادامه بحران اقتصادی، مقبولیت موبایل‌های هوشمند در این بازار رشد بازار موبایل را در آن تضمین کرده است. محصولات شرکت‌هایی مانندAlcatel ، ZTE و Huawei در این بازار طرفداران بیشتری دارند. این شرکت‌ها حتی سهم بازار را در این کشورها از Nokia هم ربوده‌اند.

به‌طور کلی اما بازار جهانی گوشی‌های موبایل در فصل سوم سال 2010 رشد خوبی را تجربه کرده است و رقابت را در میان برترین توليدكنندگان جهانی به شکل جدی‌تری درآورده است. به این ترتیب عملکرد هر کدام از این تولیدکنندگان را در زیر می‌خوانید:

Nokia: این شرکت هنوز هم برترین تولیدکننده بازار جهانی موبایل است، اما رشد سالانه صادرات جهانی آن در این فصل به کمتر از 2 درصد رسیده است. فصل سوم در واقع اولین فصل حضور مدیر عامل جدید این شرکت است و می‌تواند ارزیابی خوبی از تاثیر حضور «استیو الوپ» به حساب بیاید. این شرکت در این فصل رشد 61 درصدی در میزان صادرات موبایل‌های هوشمند داشته است، اما متوسط قیمت فروش این محصولات تا 136 یورو کاهش پیدا کرده است.

Samsung: این شرکت روند رشد جدیدی را در این فصل آغاز کرده است و در راستای آن 70 میلیون دستگاه موبایل را به سرتاسر دنیا صادر کرده است. این موج در واقع با خبر معرفی و عرضه محصول جدید این شرکت یعنی Galaxy S i9000 به راه افتاده است. این شرکت تصمیم دارد تا پایان سال 2010 موبایل‌های هوشمند بیشتری را به بازار عرضه کند.



LG Electronics: این شرکت اما برخلاف رقبایش روزهای نه چندان خوبی را در فصل سوم سپری نکرده است. این تولید کننده کره‌ای در این فصل کاهش دو رقمی رشد سالانه در میزان صادراتش را تجربه کرده است. این در حالی است که مسوولان این شرکت از تصمیم برای تمرکز بیشتر بر بخش موبایل‌های هوشمند خبر داده‌اند. البته بعضی از کارشناسان این اتفاق را ناشی از تاثیر تغییر مدیر عامل این شرکت در فصل سوم می‌دانند.


Apple: یک تازه وارد جنجالی که بالاخره در این فصل در دسته برترین توليدكنندگان بازار جهانی موبایل قرار گرفته است. این شرکت بزرگ توانست از سد شرکت‌هایی مانند RIM و Sony Ericsson بگذرد و در جایگاه چهارم بهترین توليدكنندگان بازار جهانی قرار بگیرد. این شرکت در فصل سوم محصول پر طرفدار iPhone 4 خودش را به‌طور همزمان در هفده کشور مختلف عرضه کرد.
RIM: این تولید کننده آمریکایی به دنبال موفقیت محصول Curve 8520 خودش در بازار توانست رکورد جدیدی را در میزان صادراتش به ثبت برساند. همچنین معرفی محصول جدید Torch این شرکت هم می‌تواند تضمینی برای ادامه روند رشد آن در بازار باشد.


Sony Ericsson: این شرکت با وجود آنکه در فصل سوم صادرات 4/10 میلیون دستگاهی را تجربه کرد، اما بالاخره از جمع پنج تولید کننده برتر جهانی بیرون افتاد. این شرکت از سال 2004 در این فهرست بود و حالا بعد از گذشت شش سال در رتبه ششم این فهرست قرار گرفته است.




:: بازدید از این مطلب : 765
|
امتیاز مطلب : 188
|
تعداد امتیازدهندگان : 59
|
مجموع امتیاز : 59
تاریخ انتشار : 21 آبان 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: